duminică, 23 septembrie 2012

Titanicul - Capitanul Smith picase testul

"Capitanul milionarilor", care s-a scufundat odata cu Titanicul, picase initial testul de navigatie

titanic Protv Ad
Numele lui Edward John Smith, capitanul care s-a scufundat cu legendarul vas, e in mijlocul unei noi controverse la 100 de ani de la tragicul eveniment.

Capitanul Smith a picat initial testul de navigatie din cauza lipsei de experienta a povestit actorul Tony Robinson la Londra, odata cu lansarea arhivelor publice ale Marinei, scrie The Telegraph.
Pentru Smith a fost insa doar un mic obstacol in cariera sa. Dupa ce a reusit in cele din urma sa treaca toate examenele si sa-si primeasca un certificat, Smith a devenit cunoscut drept "Capitanul milionarilor". Cei mai bogati oameni ai Angliei refuzau sa calatoreasca alaturi de alt capitan.
Capitanul Smith s-a scufundat cu Titanicul dupa ce vasul a lovit un iceberg, iar corpul sau nu a fost recuperat niciodata.
Titanic Smith

Povestea Titanic-ului ramane un eveniment conturat de mister. Multi oameni sunt inca fascinati de legendele pe care le ascunde.
Construirea vasului Titanic a inceput la 31 martie 1909 si a durat 3 ani. Din cele 2228 de persoane la bord, doar 705 au supravietuit. Punctul de plecare a fost Southampton, Anglia si avea ca destinatie New York. Titanic s-a scufundat in Oceanul Atlantic, la jumatatea drumului, in noaptea de 14 spre 15 aprilie 1912, iar epava a fost descoperita abia in 1985. Povestea Titanic-ului ramane un eveniment conturat de mister si chiar daca reprezinta o tragedie, multi oameni sunt inca fascinati de legendele pe care le ascunde. RMS Titanic a fost detinuta de White Star Line si construita la santierele Harland and Wolff din Belfast. Iata un top a 10 dintre informatiile mai putin cunoscute despre Titanic:
1. Sala de fitness a vasului a fost primul loc in care femeile au avut voie sa faca gimnastica. 

1. Sala de fitness a vasului a fost primul loc in care femeile au avut voie sa faca gimnastica. 
La inceputul secolului XX femeile aveau un rol stereotip, neasteptandu-se de la ele mai mult de a se marita. Sportul era rezervat barbatilor. Abia in anul 1928 femeile au avut voie sa participle la Jocurile Olimpice la discipline precum gimnastica si atletismul (la sporturi de "societate" ca tenisul, golful sau crichetul participau inca din 1900).  Sala de fitness reprezenta o inovatie la bordul unui vas si era dotata cu un cal electric, o camila electrica, aparate de ciclism si canotaj. Exercitiile se desfasurau sub supravegherea doctorului Thomas McCauley. Accesul femeilor era permis in sala separat de barbati, in intervalul 9 –13 si erau obligate sa fie imbracate in aceleasi rochii incomode pe care le purtau in public.
2. Bucatarul sef, Pierre Rousseau era al doilea cel mai bine platit angajat de pe vas (dupa capitan) din cei 899 de membri ai echipajului si s-a numarat printre supravietuitori. In perioada Edwardiana, masa de seara reprezenta o ocazie de socializare si putea sa dureze chiar si cateva ore. Fara indoiala, la bordul navei fiind foarte multe personalitati ale societatii de atunci, punctul culminant al zilei erau mesele. In seara de 14 aprilie au avut parte de o masa de proportii, un maraton de 11 feluri de mancare, pentru multi dintre ei fiind ultima. 
3. Pretul unui bilet la clasa I ar costa in ziua de astazi 70.000 de dolari. Biletele s-au pus la vanzare la mijlocul anului 1911, cand a fost anuntata data inaugurarii, insa au fost cumparate chiar si inainte de plecarea vasului. Clientii de la clasa I erau cele mai proeminente si bogate persoane apartinand clasei superioare si societatii elitiste americane si englezesti. Cei din clasa a IIa erau in general membrii ai clase mijlocii, turisti, academicieni sau preoti. Clasa a IIIa cuprindea in general imigranti care sperau la o viata mai buna in Statele Unite si apartineau diferitelor nationalitati si etnii: pe langa numarul mare de imigranti englezi, irlandezi si scandinavi, erau si pasageri din Europa Centrala si de Est (Bulgaria, Croatia, Rusia), Orientul Mijlociu (Liban, Siria), Hong Kong sau armeni care fugeau din Turcia.  Un bilet la clasa a IIIa varia intre 600 si 800 de dolari, cele pentru copii fiind cele mai ieftine, putin sub 300 dolari (in banii de astazi).
4. Stewardesa Violet Jessop a supravietuit  atat scufundarii Titanicului, cat si a navei sora – Britannic. HMHS Britannic a fost cel de-al treilea vas al companiei White Star Line. S-a scufundat in 1916 in Marea Egee, in urma ciocnirii cu o mina. Nava fusese transformata in 1915 in nava-spital  ca urmare a nevoii extinderii operatiunilor militare in partea de est a Marii Mediterane odata cu intrarea in razboi a Imperiului Otoman de partea Germaniei. Violet Constance Jessop s-a nascut in Argentina, intr-o familie de emigranti irlandezi. Pe Titanic a fost repartizata in barca de salvare cu numarul 16 si i s-a pus un copil in brate pentru a avea grija de el. Dimineata, cand supravietuitorii au fost urcati la bordul navei Carpathia, o femeie i-a luat copilul din brate si a fugit cu el fara sa spuna vreun cuvant. Pe Britannic a lucrat ca sora in timpul Primului Razboi Mondial. In timpul scufundarii a sarit dintr-o barca de salvare de teama sa nu fie prinsa sub elicele navei. A fost trasa de apa si s-a lovit la cap de chila navei, fiind ulterior salvata de alta barca. Mai tarziu a declarat ca parul ei des si castaniu a salvat-o, amortizand impactul cu chila si ca inainte sa paraseasca cabina s-a asigurat ca si-a luat periuta de dinti, deoarece dupa scufundarea Titanic-ului a fost lucrul care i-a lipst cel mai mult. 
5. Observatorii nu au avut binoclu. Pe Titanic a existat un binoclu, insa acesta era inchis intr-un dulap de catre ofiterul David Blair. Blair s-a imbarcat pe Titanic din Belfast, insa nefiind solicitat la bord pentru voiajul inaugural, a coborat in Southampton, neinformand pe nimeni asupra locatiei binoclului. Se pare insa ca binoclul nu ar fi ajutat prea mult in seara tragediei pentru a observa aisbergul din timp, neoferind un camp de vizibilitate bun. 
6. Muncitorii de pe santierul de constuctii al Harland and Wolff au organizat un boicot deoarece coca Titanic-ului avea un numar anti-catolic. La scurt timp dupa scufundarea Titanic-ului, atat in Irlanda cat si in cadrul comunitatilor irlandeze din America, dezastrul a fost asociat cu pedeapsa divina, deoarece, spuneau ei, Titanic sfida puterea lui Dumnezeu si autoritatea Papei. Misteriosul numar "anti-catolic" dat de constructorii navei ar fi fost 3909-04. Privit in oglinda, numerele puteau fi citite ca NO-POPE. Se pare insa ca in realitate acest numar nu a fost niciodata atribuit navei, singurele numere asociate acesteia fiind 410 (numarul de ordine al navei) si 131, 428 (numarul de inregistrare de la Ministerul Comertului). Cifrele, vazute chiar si in oglinda nu inseamnau absolut nimic.  O alta legenda spunea ca un muncitor a fost inchis in coca navei in timpul construirii acesteia, insa informatia s-a dovedit a fi falsa.
7. Operatorii radio au transmis mesajul SOS dupa 45 de minute de la impact.
In seara incidentului, operatorul de radio adjunct Harold Sidney Bride s-a dus la culcare cu 2 ore mai devreme decat in mod obisnuit pentru a-l schimba pe superiorul sau John Phillips la miezul noptii. Deoarece statia nu functionase cu ceva timp inainte, Phillips era foarte ocupat cu transmiterea mesajelor personale ale pasagerilor. Impactul a avut loc la ora 11:40, iar la scurt timp Bride s-a trezit. Putin dupa 12 noaptea, capitanul Edward Smith le-a dat pozitia navei si i-a rugat sa transmita mesajul de SOS. Problema este ca initial, mesajul transmis in caz de primejdii era CQD si chiar daca printr-o conventie internationala semnata in 1906 si adoptata in 1908 s-a optat pentru SOS (fiind cel mai simplu de transmis), in practica s-a pastrat CQD. Acesta a fost si mesajul transmis de Phillips de 6 ori. Mai tarziu, la sugestia lui Bride, a intercalat mesajele cu SOS. Interesant este ca pionierul transmisiei radio pe distanta lunga si implicit a semnalului CQD, Guglielmo Marconi, astepta in New York vasul Titanic pentru a se intoarce acasa, in Anglia. Dintre cei doi operatori doar Bride a supravietuit. El a fost asteptat in New York de Marconi si revista New York Times careia Bride i-a oferit povestea in exclusivitate contra sumei de 1000$.
8. Cand a plecat din portul Southampton, pe Titanic a izbucnit un incediu si aproape ca s-a ciocnit cu un alt vas. Incendiul a izbucnit in buncarul carbunilor din cauza unei combustii spontane. Focul ar fi putut tine 11 zile, insa dupa 3 zile in larg, acesta a fost stins. Din cauza focului, usa unuia dintre batardourile navei a fost usor deformata, insa se crede ca si-a pastrat proprietatile de etansare. Navele Oceanic si St.Paul erau ancorate la debarcader. La plecare Titanicului, apa fiind mica, St.Paul a intrat in tangaj si a plecat in deriva. Prin efectuarea mai multor manevre dictate de experienta si cunostintele capitanului Smith, impactul a fost evitat. 
9. Titanic s-a scufundat mai repede deoarece usile etanse dintre compartimente au fost intredeschise dupa impact. Nava era subdivizata in 16 compartimente despartite de 15 batardouri. Era construita pentru a putea pluti si ca nava bicompatimentata, astfel ca in cazul unui dezastru capitanul putea inchide oricare dintre usile etanse ale unui batardou cu ajutorul unui comutator electric, facand astfel vasul practic nescufundabil.  Usile insa nu s-au inchis complet, permitand apei sa intre mai repede in toate incintele vasului. 
10. Numarul barcilor de salvare era mai mare decat cel permis. Mult timp s-a crezut ca Titanic nu a avut suficiente barci de salvare, insa conform legislatiei maritime din acele vremuri,  detinea de fapt mai multe decat le permitea legea. In acea vreme functiona regulamentul din 1894 care exprima numarul maxim de barci de salvare in functie de tonajul navei, ci nu dupa numarul de pasageri. Astfel, pentru navele mai mari de 10.000 de tone, numarul necesar de barci de salvare era 16. Compania White Star a depasit acest numar prin adaugarea a 4 barci suplimentare, rabatabile. Din pacate, nu au fost suficiente pentru salvarea majoritatii pasagerilor.
Povestea Titanic-ului continua sa fascineze si in ziua de astazi, ca dovada ca in aprilie 2010, in Pigeon Forge, Tennessee s-a deschis un nou muzeu Titanic. Este construit la jumatate din scara reala a vasului si pe langa faptul ca prezinta vizitatorilor detalii cat mai vii despre atmosfera de la bordul vasului si spune povestea pasagerilor, cei interesati isi pot oficia si casatoria.

Sursa: The Telegraph

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu