duminică, 16 septembrie 2012

Romania 9 - Proiect


Limitele revizuirii CONSTITUTIEI 

ARTICOLUL 152
(1) Dispoziţiile prezentei Constituţii privind caracterul naţional, independent, unitar şi indivizibil al statului român, forma republicană de guvernământ, integritatea teritoriului, independenţa justiţiei, pluralismul politic şi limba oficială nu pot forma obiectul revizuirii.(2) De asemenea, nici o revizuire nu poate fi făcută dacă are ca rezultat suprimarea drepturilor şi a libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor sau a garanţiilor acestora.
(3) Constituţia nu poate fi revizuită pe durata stării de asediu sau a stării de urgenţă şi nici în timp de război.
Romania Repubica Moldova Basarabia
Se spune despre oportunitati ca ele apar in momentele cele mai neasteptate si au o durata limitata. Istoric, Romania a profitat de oportunitati doar atunci cand populatia sa a facut si efortul de a se indrepta spre aceasta si nu a asteptat ca “Dumnezeu sa-i bage si in traista”.
A profitat de conjunctura politica la 1877 si in 1918 sau in anii 2004 si 2007 cand am facut o optiune democratica fundamentala fiind primiti in NATO si in UE.
Astazi, pe langa includerea in spatiul Schengen,  pentru Romania se deschide o noua fereastra de oportunitate. Am sa explic imediat si de ce.
Cele 9 regiuni:
Nr. crt.JudetulSuprafataCapitalaLocuitori (zona)PIB 2009
DenumireLocuitori (capitala)procent din PIB*miliarde Euro
1Banat32.034 kmpTimisoara311.5861.940.1879,95%11,53
2Crisana34.159 kmpCluj306.4742.737.40011,50%13,33
3Nord-Est30.949 kmpIasi308.8433.836.87510,17%11,79
4Centru34.100 kmpBrasov278.0482.638.80911,12%12,89
5Oltenia31.211 kmpCraiova298.9282.394.8957,64%8,85
6Muntenia34.450 kmpPloiesti229.2853.485.75913,32%15,44
7Moldova de Sud35.770 kmpConstanta302.1712.932.12410,50%12,17
8Bucuresti1.811 kmp2.231.96125,80%29,9
9Republica Moldova**33.800 kmpChişinau786.2323.563.6953,55
*  Calculat pentru anul 2009 (115,9 miliarde Euro)
** conform Anuarului statistic al Republicii Moldova 2010

Comparand cu datele culese despre Republica Moldova, constatam ca exista o similaritate in ceea ce priveste suprafata geografica ( a 5-a ca marime) si numarul de locuitori, precum si doua inadvertente in ceea ce priveste PIB exprimat in euro si numarul de locuitori al capitalei de “zona”. Astfel, daca se adopta acest proiect, unirea istorica cu Basarabia poate fi mai usor realizata, integrarea facandu-se “de facto”, ca o alipire a unei zone la un intreg. Din aceasta unire Romania poate deveni mai puternica, iar Moldova isi poate crea oportunitati economice ce pot duce la cresterea PIB, dar si la beneficiile aduse de includerea in structurile NATO sau ale UE, inclusiv spatiul Schengen.
Evident ca nu imediat, insa aceste oportunitati sunt greu de a nu fi luate in seama de o parte si de alta a Prutului. Cine ar avea de pierdut? Nimeni altcineva decat Rusia, cea care se implica in campania electorala pentru alegerea Primarului in Chisinau, cea care prezinta “ambasadorul” unei regiuni la o intalnire diplomatica, incercand sa-i dea legitimitate. Aceeasi Rusie care-si tipa prin presa de la noi sau prin gura unor politicieni cu radacini la Moscova pierderea influentei in Romania, dorind sa o consolideze la Chisinau.
Dincolo de oportunitatea unirii, reorganizarea va mai produce inca doua oportunitati, una care tine de reducerea numarului de bugetari (si de aici presiune mai mica pe bugetul de stat si reorientarea banilor economisiti catre investitii), precum si eliminarea increngaturilor supralegale pe care baronii locali au facut-o la nivelul judetelor actuale. La care se adauga  absorbtia mai usoara a fondurilor europene si planuri de dezvoltare concepute la nivel major (ca exemplu, autostrada Arad – Pitesti va presupune colaborarea a 3 zone si nu a 7 ca pana acum).
Prin urmare Proiectul “Romania 9″ inseamna o Romanie mai puternica, mai mare, mai bogata, mai dezvoltata, mai putin corupta, adica o Romanie normala, democratica si europeana. Cine este pentru?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu